Info Terkini

JANGAN CUBA JALAN INI JIKA HATI TIDAK KENTAL. NOMBOR 3 PASTI ANDA TAK NAK MELALUINYA.

Jalanraya adalah salah satu medium perhubungan manusia di antara destinasi ke destinasi yang lain. Jalanraya juga yang pasti dibuat menggunakan batu dan ditar sepertimana jalanraya-jalanraya yang anda lalui seperti lebuhraya atau jalan bandar. Tetapi jika dibandingkan dengan negara-negara lain, jalanraya yang ada di negara kita ini boleh dikategorikan sebagai selamat untuk digunakan.


Di bawah ini adalah merupakan lima lokasi yang mempunyai jalan terberbahaya di dunia yang amat menakutkan bagi mereka yang melaluinya. Jika diberi dua pilihan sama ada untuk menaiki kenderaan atau berjalan kaki menempuhi laluan ini, pasti mereka tidak sanggup menaikki sebarang kenderaan bahkan rela berjalan kaki agar perasaan lebih baik dan tidak menghantui perkara yang bukan-bukan. Pada jalan-jalan ini tingkat kematian sangat tinggi.

1. Shyari Sumber Road


Jalan dari Shyari ke Ishtyari di India. Pada musim hujan, jalan ini ditutupi dengan air berlumpur sehingga ianya menyukarkan sebarang perjalanan dengan kenderaan.

2. The Himalayan Road, South Asia


Sisi jalan gunung Himalaya ini sangat berbahaya. Kadang-kadang jalan dibanjiri salji dan air yang jatuh dari air terjun. Jalannya pula adalah sempit dan penuhi batuan kerana ia berada di lokasi pegunungan.

3. North Yungas Road



Lokasi jalan ini pula berada di Bolivia. Jarak perjalanannya pula adalah 43 km, jambatan ini juga dikenali dengan nama jalan kematian. Mana tidaknya tengok gambar saja sememangnya anda akan berfikir mengapa orang sanggup menggunakan jalan yang berbahaya ini dengan mengadaikan nyawa mereka, tetapi itu adalah satu-satunya jalan yang menghubungkan desa-desa kecil sehingga orang tidak memiliki banyak pilihan. Setiap tahun kecelakaan terburuk terjadi dan mengorbankan banyak nyawa. Anda bagaimana? Sanggup menempuhi jalan ini.

4. Vitim River Bridge


Vitim meruapakan sebuah jambatan sungai untuk penyeberangan di Siberia. Panjangnya keseluruhannta adalah 600 meter. Ia benar-benar sempit dan menakutkan. Menakutkan dan sememangnya berbahaya lagi jika ia digunakan pada musim sejuk dan hujan badai.

5. The Atlantic Ocean World


Ini adalah jalan dengan panjang 8.3 km. Jika menggunakan jalan ini ia akan mengambil masa selama 30 minit perjalanan. Disebabkan dibuat jalan ini pada beberapa pulau dan terhubung oleh 8 jambatan. Gelombang laut yang kuat aka  menghentam jambatan, terlihat indah dan merupakan warisan budaya negara. Ini adalah tempat lawatan yang terkenal.

Sumber : 5berita.com


No comments